Tragisk men onödig olycka

Igår förolyckades två personer genom att köra med sin bil av en färja och ner i vattnet vid Furusund, Läs mer i DN.

Dykare hitta dem kvar i bilen på botten efter ca en timme. Tyvärr avlidna.

HUR skulle man kunnat förhindra olyckan? Det går rätt enkelt faktiskt. Man frågar sig VAD som kan gå fel inför en situation (som bilkörning nära sjlkant) och går sedan igenom HUR man då ska bete sig OM det blir fel.

  • Att bilen inte stannar på färjan utan kör vidare ner i sjön.
  • Att man inte klarar att ta sig ur bilen efter att den hamnat i sjön

Hur stoppar man avkörningen från färjan? Med bromsning av föraren eller om denne inte klarar det, t.ex. genom akut sjukdom, genom att passageraren aktiverar parkeringsbromsen.

HUR tar man sig ur bilen OM den hamnar i vattnet? Det är viktigt att förstå att när vattnet kommit upp bara en bit på dörren, blir trycket för stort för att den ska kunna öppnas. Så antingen måste man vara SNABB medan dörren fortfarande går att trycka upp, eller så tar man sig ut genom fönstret istället, fungerar inte sänkningen av fönstret måste man slå ut det, en särskild liten hammare med vass spets finns att köpa på bilvaruhus. Tänk på att framrutan är laminerad och inte kan slås ut, utan att det är dörrfönstret man ska först försöka sänka, sedan försöka slå ut.

Artikeln skrivs för att lära ut att det finns många farliga situationer, som vi kan bemästra genom att tänka efter före, för att minska risken för panik och öka chansen för ett lyckligt slut.

Ett praktfiasko för svensk beredskap

När myndigheter inte gör jobbet, när myndighetschefer inte gör jobbet och rensar i inkompetensen i sin myndighet.

Hur vore det då om vi skulle tillåta regeringen att röja i eländet? Utan att skriva/skrika ”ministerstyre”? Hur ska det annars skötas?

Minns att vi ska vara vaksamma mot alla krafter som medvetet eller omedvetet verkar för att destabilisera Sverige.

Så här skriver SvD om dikeskörningen

Vad tycker ni? Skriv gärna ett inlägg och diskutera avvägningen.

Fästingarna anfaller…

Nu är det dags att se över TBE-skyddet, de farliga fästingarna anfaller, när de börjar bli aktiva nu.

Det finns vaccin mot TBE, den kanske farligaste fästingsmittan.

Jag vaccinerade mig med min andra påfyllnadsdos för 359:- igår. Det är det väl värt för att skydda sig mot hjärnhinneinflammationen som är vanlig vid TBE-smitta.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att fästingar även sprider andra sjukdomar som det inte finns bra vaccin mot. Men de är bakteriella som Borrelia och Rickettsia där antibiotika hjälper bra.

Bäst är att skydda sig mot att bli biten, genom heltäckande klädsel, som man genast tar av och tvättar efter att man kommer in. Därefter kontrollerar man sig noga särskilt i hudveck i ljumskarna, skrevvet och knävecken. var medvetna om att fästingar finns i tre stadier/storlekar, där den minsta bara är nån millimeter (nymfen) men smittar även den.

Inflammation i knävecket någon vecka efter att en millimeterstor nymf tagits bort. I bettstället utvecklades denna svarta krusta/sårskorpa, vilket tyder på ”Rickettsia Helvetica”. Den behandlades med antibiotika och försvann helt inom någon månad.

Sjukdomar är nog gränsfall för civilförsvvaret, men… målet är ju att skydda befolkningen, så att den kan fortsätta leva som vanligt, genom råd och utbildning… Därför finns denna artikel med.

Tänk efter före!

Vi behöver kanske inte bli ”preppers”, men komma vidare från att inte ha några förberedelser alls för en kris!

Artikeln i DN kan kanske ge något tankvärt även för dig?

  • Ha flera internetmöjligheter i familjen. Olika operatörer säkrar att åtminstone någon funkar.
  • Ha flera e-id, som BankID i mobilen, BankID på kort och dosa
  • Ha flera betal och kreditkort, i olka betalsystem, ett i Visa ett annat i MC
  • Ha kontanter hemma i mindre valörer, kanske ett par tusen per person i hushållet.
  • Ha extrabränsle till bilarna i Jeep-dunk, men var uppmärksam på brandskyddsregler.
  • Ha koll på kommunens trygghetspunkter
  • Torrmjölk, spritkök, nudlar, vattendunk, ficklampor och batteritankar till mobilerna.

Positivt i broeländet!

Bra att läsa om hur brokatastrofen i Baltimore, innehåller inslag av klart tänkande och fungerande beredskapsplaner istf apati!

Läs mer i SvD HÄR.

Lotsarna kastade ankarna när motorerna slocknade och inte gick att återstarta, man snabbstartade nödgeneratorerna för att få igång styrning OCH man meddelade myndigheterna omedelbart, som blixtsnabbt fick igång beredskapsplanen och stoppade all trafik till bron INNAN den ens träffats.

Det här kräver en tydlig beredskapsplan och att man tränat på den.

Någon som tror att Maioranas Trafikverk skulle klarat det? Om putlers skepp, som lägger till just under foten på Milles ”Musicerande Ängel”, beordrats in i Lidingöbron? Knappast. ”Vem kunde anat…” och ”Ansvarsområdet kändes oklart…”, är istället tyvärr den troligaste reaktionen i det operativa skedet. Därefter ”Vi har våra regler…” för att stänga av bron i månader eller år, medan Trafikverket vänder papper.

Vi behöver tvinga Trafikverket, Kommunerna (Stockholm och Lidingö) och Räddningsstjänsten att skapa och träna på sådana scenarier NU!

Det måste få ett slut, att de tillåts gömma sig bakom ”tyvärr sekretessbelagt”, även när det betyder att de inte gjort något eller har undermåliga planer. Intresset att medborgare och journalister får veta och kan kritisera brister, är i delar betydligt starkare, än att Fi ska undanhållas all info i sammanhanget.

Diskussion välkomnas.

Listeria – hur skyddar vi oss?

Listeria är en farlig bakterie, som smittar oss främst genom mat, som gravad eller rökt fisk eller smörgåsmat som förvaras längre tid. Aktuellt att tänka på inför påskbordet.

Bakterien kan t.o.m. föröka sig i kylen! Ha högst +4C i kylen och iaktta bäst föredatum.

De allra flesta smittas någon gång av denna bakterie, men bara de immunsvaga blir sjuka och utvecklar sjukdomen ”listerios”, ca 25% a dessa dör…

Gamla, multisjuka, spädbarn och transplanterade (med immunnedtryckande medicin) är de med högst risk att utveckla ”listerios”. Dessa bör helst undvika dessa livsmedel, särskilt om de förvarats längre tid i högre temp än +4C.

Läs mer HÄR.

Totalt Kaos på Trafikverket!

Rapporten om kaoset på vägarna och på Trafikverket har kommit.

DN rapporterar om den HÄR.

Generaldirektören Roberto Maiorana gör sig oanträffbar, sedan skyller han på sina anställda.

Presschefen Bengt Olsson raderar e-mail till/från honom och till/från Maiorana som berör frågan, för att hindra utredningen.

Ingen har en aning om läget i snökaoset, ingen vet vem som ska göra vad, inga klara beredskapsplaner tycks finnas.

Trafikverket är ytterst ansvarigt för att säkerställa att vägarna är framkomliga och säkra året om. Trots det gör man ingenting de första 8 timmarna! Tusentals människor sitter fast, ett tiotal kommer till direkt skada.

Det här var bara EN incident av många på det av Maiorana misskötta Trafikverket.

TVÅ totalstopp i Norra Länken i höstas, läser du om HÄR

Flera totalhaverier på Malmbanan läser du om HÄR

Det räcker nu, byt ut Roberto Maiorana, hans ointresse och totala inkompetens, har bevisats nog nu! Och låt åklagare utreda om Bengt Olsson gjort sig skyldig till lagbrott innan även han byts ut!

Vi MÅSTE ha statliga verk som är intresserade av sitt uppdrag och gör sitt jobb Proaktivt inte enbart Reaktivt.

Fartyg raserar bilbro

Kvällens broras i Baltimore, sätter med all tydlighet fingret på hur lätt det är att förstöra en livsviktig bro.

DN har en artikel HÄR, med en video som får en att undra hur det överhuvudtaget är möjligt med en sådan olycka?

Betänk att Rysslands/Putlers stora båtfärjor lägger till några hundra meter från Lidingöbron. Beordrar putler deras kaptener att köra in i vår kära Lidingöbro, lär de göra det….

Vi behöver sluta vara naiva och planera för att detta KAN hända.

Risken är just nu låg, men verkan skulle bli ENORM, så vi behöver ta detta på allvar och planera för det.